Magia opakowań.
Według badań statystycznych przeprowadzonych na tysiącach konsumentów stwierdzono, że prawie 80% decyzji o zakupie zapada w sklepie.
Amerykańskie PSA („Stowarzyszenie Strategii Opakowania”) odkryło, że opakowanie jest 6-krotnie efektywniejszym środkiem promocji niż reklama produktu w prasie, telewizji i radiu.
Szczegółowe badanie przeprowadzono w 25 hipermarketach, 25 supermarketach, 38 dyskontach, 75 dużych sklepach spożywczych, 100 średnich sklepach, 187 małych sklepach i 50 sklepach chemiczno-kosmetycznych. Otrzymany wynik oparto na badaniu o 32 kategorie produktów.
Pomimo, że jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami i większość zakupów jest bardzo przemyślanych, decyzje o zakupie produktów podejmujemy często nieświadomie w oparciu o podświadome bodźce z otoczenia.
Nawet jeśli w duchu zapieramy się, że nie dajemy się nabierać na wszelkiego rodzaju „sztuczki marketingowe” jak zaczarowani śledzimy wzrokiem po sklepie zatrzymując spojrzenia na wyjątkowych produktach, które hipnotyzują nas wyjątkowym opakowaniem.
Ich celem jest wywołanie u potencjalnego klienta zainteresowania w czasie krótszym niż jedna sekunda, a więc z punktu widzenia producenta wygląd produktu jest kluczowy w procesie zakupu i nie wolno go ignorować jeśli chcemy uzyskać określoną sprzedaż.
Czy zastanawialiście się jednak co może wpływać na nasze decyzje podczas zakupów?
Konsument podczas wyboru produktu chce zaspokoić nie tylko swoje podstawowe potrzeby, lecz także pragnienia psychologiczne, społeczne lub kulturowe. Dokonując wyborów każdy z nas coraz częściej kieruje się opakowaniem jako wyznacznikiem smaku, przynależności do określonej warstwy społecznej lub mody.
Dlaczego? Ponieważ większość ludzi docenia piękne rzeczy, które naturalnie kojarzą nam się z lepszą jakością, trwałością czy zdrowiem.
Z literatury marketingowej wynika, że opakowanie stanowi jedno z najważniejszych narzędzi, które jako jeden z głównych elementów tworzy również pozycję produktu na rynku.
Coraz częściej wygląd spełnia funkcję głównego środka komunikacji między producentem a konsumentem i świadczy o jego wartości.
Emocje wywołane podświadomie przez opakowanie przekładają się na wyobrażenie o produkcie, w związku z czym istnieje coraz większa potrzeba wyróżnienia danego opakowania na tle innych.
LASER = Dekor inne niż wszystkie!
W branży przetwórstwa tworzyw sztucznych, nie ma znaczenia czy produktem jest butelka do napoju, słoik, chemia gospodarcza, kosmetyki czy farmacja. Aby podnieść wartość i atrakcyjność wytwarzanego produktu, a tym samym zwiększyć produkcję i sprzedaż poprzez wzrost zainteresowania konsumentów, warto śledzić trendy, technologie i możliwości jakie oferuje branża narzędziowa.
Teksturowanie laserowe form wtryskowych i rozdmuchowych to aktualnie jedna z najnowocześniejszych i najlepszych jakościowo metod obróbki, która sprawia, że produkt końcowy zyskuje na swojej wyjątkowości i wyróżnia się na półce sklepowej pośród swoich konkurentów.
Ta innowacyjna technologia przewyższa jakością i trwałością swoich poprzedników o całą epokę. Laser jest idealnie precyzyjny, mniej inwazyjny, a tym samym skuteczniejszy. Powstałe tekstury można projektować natomiast według dowolnych inspiracji, gdzie granicą jest tylko nasza wyobraźnia.
Należy pamiętać również, że naniesienie tekstury tego typu nie tylko zwiększa atrakcyjność marketingową pojemnika, ale również, co bardzo istotne z punku widzenia producenta opakowań, zwiększa wytrzymałość pojemnika, wzmacnia ścianki oraz poprawia jego stabilność i ergonomiczność.
Zastań zapamiętany jak najlepsi w branży.
Wody mineralne, napoje, szampony i artykuły spożywcze są pakowane nadal niestety w większości przypadków do pojemników o podobnym kształcie i o podobnych dekorach, a różnicowane są jedynie przez różnego rodzaju etykiety, które pomimo swojej wyjątkowości mają dużo trudniejsze zadanie by przykuć uwagę klienta.
Producenci powinni pamiętać, że zachętą do zakupu jest również sam kształt oraz zastosowane innowacyjne technologie w procesie wytwarzania produktów, poprawiające widoczność pojemników.
Przykładami takich niepowtarzalnych projektów są m.in: butelki Coca-Cola, Fanta, butelki wody mineralnej firmy Perrier czy Rio Bucovina, fantazyjne butelki perfum, oraz m.in. wiele projektów napojów marki Tymbark, Granini czy Innocent.
Ładne opakowanie synonimem lepszej jakości.
Opakowanie, szczególnie gdy jest specyficzne, oryginalne, wyróżniające się, umożliwia łatwe zidentyfikowanie poszukiwanego towaru i odnalezienie go wśród innych.
Warto skorzystać z tej wiedzy już w fazie projektowania ,bo dzięki stosunkowo małym inwestycjom na tym etapie, sprzedaż produktów wzrasta diametralnie zwracając producentom w szybkim tempie ich koszty.
Projektowanie i wybór optymalnych rozwiązań przynosi jednak korzyści nie tylko producentom, hurtownikom i detalistom, ale przede wszystkim konsumentom. W ładne opakowania coraz częściej pakowane są produkty lepszej jakości co pozwala na szybkie znalezienie ich na półkach sklepowych.
I miejmy nadzieję, że trend ten się będzie nadal rozwijał.